dinsdag 8 november 2011

RKF-blog 2-1: "We vliegen nog regelmatig uit de bocht!"

De Radio Kamer Filharmonie geeft op vrijdag 11 november 2011 een concert in het Muziekgebouw aan 't IJ met louter hedendaagse werken, van György Ligeti's Melodien tot Heinz K. Grubers Zeitfluren. Een van de hoogtepunten is verder het ontroerende Catcerto van Mindaugas Piecaitis, met zijn eigen kat achter de piano. De musici van de RKF doen verslag. (> meer informatie over het concert)

door violiste Josje ter Haar

Afgelopen zaterdag hadden wij als strijkers een lange pauze tussen de voorrepetitie en de uitvoering van Schönbergs Verklärte Nacht. Kwam dat even goed van pas! Overal in het Concertgebouw kon je fanatiek studerende strijkers horen en iedereen had het over de enorme berg noten die we deze week voor de boeg hebben. Er staan vijf zeer arbeidsintensieve stukken op het programma en we hebben een compleet boekwerk bij ons.

Als je een 20e-eeuws programma speelt is het altijd leuk om 's morgens de studio binnen te komen, want daar staan dan meestal een paar flinke slagwerkopstellingen klaar. Ik heb ooit nog een jaar bijvak slagwerk gedaan en dus word ik daar altijd erg vrolijk van. Ook heb ik al een mandoline gesignaleerd, ik ben nieuwsgierig wat er nog meer voorbij komt aan instrumenten.

Wij mopperen wel als tutti's, maar onze concertmeester Nadia heeft in het pianoconcert nog bijna een heel vioolconcert te verhapstukken. Echt een hele virtuoze partij. Ik hoop dat het baby'tje in de buik meegeniet!

We sluiten de eerste repetitie af met het snelle, swingende tweede deel van H.K. Gruber's Zeitfluren. Volgens onze chefdirigent Michael Schønwandt zitten we nog ver onder het tempo, maar desondanks vliegen we nog regelmatig uit de bocht! En het moeilijkste stuk van het programma hebben we nog niet eens gehad. Ik verheug me erg op Ligeti's Melodien. Morgen verder.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten