donderdag 8 december 2011

RFO-blog dec 2011 #9 - "En dan mag je als assistent de bok op..."

Het Radio Filharmonisch Orkest geeft in de NTR ZaterdagMatinee van 10 december 2011 een concertante uitvoering van Salome, een opera in één akte van Richard Strauss, voorafgegaan door Das Gehege van Wolfgang Rihm, de componist die dit seizoen centraal staat in de ZaterdagMatinee. Repetities en concert staan onder leiding van eredirigent - tevens oud-chefdirigent - Edo de Waart. Verschillende leden van het orkest doen verslag van de repetities. > meer informatie over het concert

blogger vandaag: Wouter Padberg, assistent-dirigent van het orkest

KLANKEN DIE IK NOG NOOIT EERDER HAD GEHOORD

Mijn eerste kennismaking met Salome van Richard Strauss kan ik me nog goed herinneren. In april 1994 dirigeerde Edo de Waart het Radio Filharmonisch Orkest in een productie van de Nederlandse Opera. Ik had kaartjes gekregen en ging er samen met mijn zusje naar toe. Ik was 16 jaar en speelde bij vlagen met grote toewijding piano. Opera was een niet geheel onbekend genre voor me. Ik kende voornamelijk opera’s van Mozart, maar geen enkele van Strauss. Salome maakte een grote indruk, al het viel compleet buiten mijn kader van wat ik dacht wat muziek was. Het was een fascinerend schouwspel en ik hoorde klanken die ik nog nooit eerder had gehoord, ik werd meegesleurd – maar ik begreep er weinig van.
Inmiddels is het 17,5 jaar later en ben ik als assistent-dirigent betrokken bij een nieuwe uitvoering van Salome met dezelfde dirigent en hetzelfde orkest. De muziek is inmiddels vertrouwde materie geworden, hoe bijzonder en onuitputtelijk de partituur ook blijft.

Vandaag vond de generale repetitie plaats in het Concertgebouw. De repetitie begon met een soundcheck van de stem. In Salome is een belangrijke rol weggelegd voor Johannes de Doper, in het stuk Jochanaan genoemd. Deze is opgesloten in de kerkers onder het paleis van Salome’s stiefvader, koning Herodes, omdat hij de decadente levensstijl van de koning scherp veroordeelt. Dat hij opgesloten zit weerhoudt hem er echter niet van luidkeels door te gaan met zijn protest en zijn verkondiging van de komst van een nieuwe koning, de Messias.
Om de suggestie te wekken dat Jochanaan ook daadwerkelijk vanuit de kerkers zingt was het plan opgevat om hem vanuit een kleedkamer – die zich in werkelijkheid ook in de catacomben van het gebouw bevindt – te laten zingen en dit te versterken. Om te beoordelen hoe dit samenklinkt met het orkest wilde Edo de Waart even luisteren in de zaal. En dan mag je als assistent de bok op. Het liefst zou ik dan gelijk maar even tot het einde van de opera doorgaan. Maar dat zit er op zo’n moment natuurlijk niet in.
Voor mij was dit een mooi project. Ik verheug me dan ook zeer op het concert en wens iedereen veel musiceer- en luisterplezier toe!

> RFO-blog dec 2011 #8 - "Gib mir den Kopf des Jochana-an!"
> RFO-blog dec 2011 #7 - "Dat hebben wíj weer!"
> RFO-blog dec 2011 #6 - "Zij moesten waarschijnlijk nog hun surprises afmaken…"
> RFO-blog dec 2011 #5 - "Krakende noten maken plaats voor soepele frases"
> RFO-blog dec 2011 #4 - "Het hoeft niet mooi hier, maar wel met veel karakter!"
> RFO-blog dec 2011 #3 - "Salome krijgt altijd wat zij wil. Heerlijk...toch?"
> RFO-blog dec 2011 #2 - "Voor veel nieuwe collega’s is het toch weer even schrikken"
> RFO-blog dec 2011 #1 - "De kop is eraf..."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten