woensdag 18 januari 2012

RKF jan 2012 #1 - "De altviolen moeten nablijven"

De Radio Kamer Filharmonie en het Groot Omroepkoor verzorgen in de NTR ZaterdagMatinee van 28 januari 2012 de première van de herziene versie van 'Hôtel de Pékin - Dreams for a Dragon Queen' van de Nederlandse componist Willem Jeths. De muzikale leiding is in handen van Michael Schønwandt; Edward Caswell studeert het koor in. Leden van de Radio Kamer Filharmonie doen verslag van het repetitieproces en het concert.

"Ik ben gek op het rijke, zweverige, nasale geluid van de erhu"

tekst en foto's: Josje ter Haar, 1e viool

Hôtel de Pékin! De naam suggereert exotisme en inderdaad, we worden niet teleurgesteld. Als we binnenkomen voor de eerste repetitie hebben de 9(!) slagwerkers hun enorme instrumentarium al opgebouwd en bij de eerste inzet beginnen ze met een theatraal gebaar te zwaaien met grote bellen. De titels boven de scènes gaan over draken, wijde mouwen en hemellichamen. Ik heb geluk want recht achter me zit de erhu. Ik ben gek op het rijke, zweverige, nasale geluid van het Chinese strijkinstrument.

In een flink tempo stomen we door het materiaal heen; soms moeten we stoppen omdat de noten niet duidelijk zijn: onze dirigent Michael Schønwandt had de partituur zelfs met een vergrootglas bestudeerd maar in onze partijen staan andere maatsoorten dan bij hem, en de eerste violen begrijpen soms niet welke lijn ze moeten volgen (van de acht; mijn partij weegt bijna een kilo!) Gelukkig zit de componist in de zaal en hebben we hulp van assistent- dirigent Wouter Padberg, echt onontbeerlijk bij zo'n grote productie.

Mijn eerste indruk is een overdadige opera. Veel effecten, er zijn geluiden bij die ik nog nooit gehoord heb; heel veel geluid, en dan zijn het koor en de solisten er nog niet eens bij. Aan het eind van de repetitie heb ik citaten voorbij horen komen van: Elektra, Daphnis et Chloe, Chinese Charleston, het Engelse volkslied, Rosenkavalier en Salomé.
De altviolen krijgen een wilde solo en moeten nablijven, net zoals de erhu die kampt met onduidelijkheden in de partij. Morgen de tweede helft!

1 opmerking:

  1. Jammer dat die fotootjes (ook na aanklikken) zo klein zijn. Zo valt er niet veel te zien.

    BeantwoordenVerwijderen